tisdag 3 maj 2011

Tiden går

Jag gillar ju olika typer av Time lapse filmer. En kul kategori är filmer där folk tagit bilder av sig själva under en tid, där man sen tydligt ser hur tiden går. Här nedan är ett par exempel:

En gravid tjej som visar hur magen växer.


Tjej


Kille


En kille som lät skägget växa under ett par månader.


söndag 1 maj 2011

lördag 30 april 2011

Flygkrasch

Killen överlevde tydligen den där berömda flygkrachen i New York för några år sedan, där piloten landade planet på Hudson River



Här är ett klipp som visar lite av själva kraschen.


Två delad film med mer information om kraschen.
Del 1:


Del 2:

onsdag 27 april 2011

tisdag 26 april 2011

Bugs

Nu när sommaren kommer så för det även med sig lite spännande insekter.


Här är en lite suddig rackare, ser ut som någon sorts mal eller något. Den var väldigt trött och oaktiv i solen.


Senare hittade vi denna, som såg lite häftigare ut, även den var trött och inte alls aktiv i solen.




Vi såg till att flytta på dom båda efter att vi fotat dom, så dom hamnade i skuggan och på ställen där det var lite lugnare.

fredag 15 april 2011

Mat & Paket


För inte så länge sedan, så fyllde jag år. Men jag var sjuk då med influensa så jag fick senarelägga mitt firande. Min bror som fyller år en månad senare var tungen att tidigarelägge sitt firande på grund av en resa.


Så vi slog helt enkelt ihop vårt firande, och serverade en god middag med fläskfile som var lindad i bacon och späckad med lite olika spännande saker.


Vi fick så klart en massa paket, här är ett par gröna fina paket som jag fick.

Till efterrätt serverade vi som brukligt en tårta, och eftersom vi slagit ihop två kalas, så slog vi ihop två tårtor med. En vanlig med marsipan, och en marängtårta. Det blir helt enkelt ASGOTT.

Innan den var klar såg den ut som ovan, och sen med locket på, som inte riktigt var stort nog, såg den ut som nedan.

fredag 1 april 2011

Vovve video

Om jag skulle skaffa en hund någon gång i framtiden, så skulle jag gärna vilja ha en Leonberger. Dom är otroligt fina och verkar vara lugna och snälla med. Jag kan inte riktigt med små taniga hundar som bara skäller mest hela tiden. Kolla in detta klippet så förstår ni vad jag menar.

söndag 27 mars 2011

Häftig Video

Nu när nästan all rapportering från Japan är negativ tänkte jag pigga upp lite med en musikvideo. Låten är så där, men videon är fantastisk. Se och njut!

fredag 18 mars 2011

Gent

Var för ett tag sedan på tjänsteresa till staden Gent som ligger i Beligien. Det var min första tjänsteresa utomlands, så det var lite extra roligt. (alltid kul att res på andras pengar)

Jag var borta i två dagar och en natt, så det var ingen speciellt spännande resa på det sättet. Men målet med resan uppfylldes och det var roligt att få lämna hemmet lite med.

Så här såg hotellrummet ut, helt klart trevligt rum, och frukosten var väldigt god på morgonen efter.


Tog några bilder från Gent centrum på kvällen, det är en väldigt fin stad helt klart.


tisdag 15 februari 2011

Jag finner detta väldigt roande

Av någon konstig anledning så finner jag detta mycket roande. Lite coolt, och väldigt kul.

torsdag 10 februari 2011

En stuga i skogen

Efter att ha vaknat tidigt på morgonen och noterat att det snöar igen så begav jag mig ut på jobb i de mörka skogarna. Snöandet tilltog under dagen och när arbetet var över för dagen så var bilen täckt i 5 cm tung blöt snö. Att det snöar och är nollgradigt brukar aldrig vara en bra kombination.

Dock begav jag mig iväg på kvällens uppdrag, skulle kolla så stugan i skogen stod kvar. Efter lite spännande sladdar med bilen kom jag nästan ända fram till stugan. De sista 100 meterna ungefär fick jag vandra, för bilen klarade inte mer.


Så här såg det i alla fall ut mitt ute i den mörka skogen.




söndag 6 februari 2011

Häftig film

Såg denna filmen och tyckte den var häftig.



Har en gång i tiden besökt Los Angeles, och skulle gärna åka tillbaka igen.

torsdag 3 februari 2011

Roliga filmer

Hittade två roliga filmer som jag bara måste dela med mig av.

Enjoy!





måndag 17 januari 2011

Idrottsgalan 2011

Då har vi precis avverkat Idrottsgalan för 2010. Ska hoppa i säng nu snart för att sen imorgon åka raka vägen till jobbet. Mer information och kanske någon skruttig bild kommer senare.

Idrottsgalan

Ikväll blir det ett gemytligt äventyr då jag och min fästmö ska titta på Indrottsgalan på plats i Globen. Det blir före det lite mingelbuffe och så klart är allt VIP eftersom det ändå handlar om mig och min fästmö.

Vi har fått tag på biljetterna genom att vinna en tävling, så det är inget vi har planerat särskilt länge precis. Men det ska bli kul trots att det är på en måndag kväll. (hur kom någon på att det var en bra idé att ha det på en måndagkväll? Jobbar inte idrottare och annat folk med?)

Så nu är det läge att göra sig klar för avfärd.

lördag 15 januari 2011

Safewalk

Hösten 2010 begicks ett mord inte långt från där jag bor. Väldigt många här i området reagerade mot det ökade våldet och det anordnades bland annat ett fackeltåg med massvis med deltagare. Dessutom startades ett initiativ som heter SafeWalk, som är tänkt att hjälpa personer som känner sig otrygga på sin väg hem från kollektivtrafikens hållplats fram till sin port.

SafeWalk bygger på att frivilliga personer utan någon som helst ersättning står och väntar vid hållplatsen. När någon som vill ha sällskap på vägen hem kliver av så följer ett par av dessa personer med hem till dörren. Det har funkat bra och deltagandet var stundtals ganska stort. Folk som fått hjälp hem uppskattar initiativet mycket och det mesta man har hört är positiva kommentarer. Jag har själv deltagit ett par gånger under hösten och nu senast natten till idag.

Det som är tråkigt nu är att intresset att ställa upp på detta dalar, allt färre personer ställer upp och dom som fortfarande gör det är samma varje gång. Det tillkommer inte några nya personer längre och därmed kommer detta tillslut att ta slut helt. Tyvärr är det nog så att boende i området har glömt hur dom kände för ett halvår sedan, dom orkar inte offra en fredag eller lördag natt och ställa sig ute i snöoväder, regn eller kyla för att hjälpa sina medmänniskor.

Själv hoppas jag på att en förändring kommer snart så att fler deltagare kommer att vara med igen. Det är kul att göra en god gärning, det är mycket trevliga personer som är med och det är inte särskilt jobbigt att stå ett par timmar ute trots att det är vinter. Man måste ju inte heller stå hela natten, ett par timmar är gott nog faktiskt.

fredag 14 januari 2011

Fredagsfika

Jag hade uppgiften att fixa fredagsfika i den lilla fika gruppen på jobbet nu idag. Vi är tolv personer i gruppen som turas om att bjuda på fika på fredagar. Det är en helt klart trevlig grej som gör att man får smaka på alla möjliga goda och mindre goda saker.

Men idag var det min tur igen. Första gången bjöd jag på köpebröd, andra blev det muffins som visserligen var hembakta, men inte så imponerande precis.

Så till dagens fika bakade jag släta bullar hemma i onsdags, sen fixade jag 12 stycken hemgjorda semlor som jag tog med mig. Och man kan helt klart säga att det gick hem hos övriga fikande kollegor. Dom vart imponerade av mitt stor(bak)verk!

I övrigt har jag fått reda på att jag medverkar i Västnytts årskrönika för 2010, vilket var lite oväntat.

torsdag 13 januari 2011

Helt Apropå

Jag noterade att SVT sände ett hyllningsprogram för att det är 25 år sedan det första Helt Apropå programmet sändes. Jag minns själv från när jag var liten och tittade på programmet, och det är fascinerande att det fortfarande är samma typ av samhällskritik nu som då.

Här får ni ett litet smakprov


Passa även på att se hela programmet på SVT Play

onsdag 12 januari 2011

Galaäventyr

Det vill sig inte sämre än att jag och min fästmö har vunnit biljetter till en gala som går av stapeln inom de närmaste dagarna. Vi har plötsligt fått något nytt att planera och försöka hantera ett par praktiska detaljer kring. Men det verkar gå fint faktiskt, boende är fixat och för min del även resan.

Så det är nog bara att luta sig tillbaka nu och invänta avresan. Det ska bli spännande och mycket roligt att få komma iväg på ett sånt här evenemang, kommer nog att vara värt ansträngningen hoppas jag.

söndag 9 januari 2011

Värmande mat

Nu när det är vinter och kallt ute så är det perfekt att äta något gott och värmande. Tydligen kallas det för Comfort food och jag hittade ett recept som jag ska testa framöver.

Vad sägs om en Paj med ostigt potatismos och nötfärsgryta, det låter väl inte så dumt. Länk till receptet finns här: http://www.gp.se/matdryck/mat/1.523861-ratter-som-varmer

Fast det där med att det skulle vara vinter och kallt ute stämmer inte för tillfället tyvärr. Där jag befinner mig just nu, lite mer norrut än vänligt så är det runt nollan och det hotas med plusgrader idag. Det är inte vad jag kallar för vinter precis.

fredag 31 december 2010

Gp:s nyårsfyrverkeri 2010

Här kan du se GöteborgsPostens nyårsfyrverkeri om du missade det. Själv såg jag det live i mycket gott sällskap.

http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Goteborg&playfile=12270_Se_GPs_stora_fyrverkeri_over_Goteborg_132353.pls

Gott slut på 2010

Ett bra sätt att fira in det nya året är till denna låten.

torsdag 30 december 2010

Jul 2

Ja eftersom jag firade julen långt hemifrån med tjejens familj så passade vi på att ha en andra jul idag. Vi käkade julbord, med det vanligast man har, sill, lax, julskinka, köttbullar, revbenspjäll etc. Och sen kom tomten och delade ut lite paket. Mycket trevligt måste jag säga.

Imorgon är det nyårsafton och slut på 2010.

fredag 24 december 2010

God Jul!

God Jul önskar jag alla läsare av min blogg. Hoppas ni får en fröjdefull jul med mycket snö, många paket och med alla nära och kära i er närhet.


Bilden är en skärmdump på vädret som vi har just nu. Livebilder finns på Bockens egen hemsida, http://www.merjuligavle.se/Bocken/Bockenkamera1/

lördag 11 december 2010

Nu närmar den sig

Jag talar så klart om Julen, idag har vi bakat lite lussebullar, gjort kola och annat jul pyssel. Det är dock inte så avancerat som det låter, det mesta är gjort av halvfabrikat faktiskt. Men hur som helst vart det inte så dumt.

Så nu är det vila en stund, sitta vid datorn och kolla på TV. Utanför faller snön sakta ner i gatlyktornas ljus. Det är himla fint eftersom det nu inte blåser så mycket som tidigare idag, och snöflingorna är stora och härliga.

fredag 10 december 2010

Vinter, Nobel och begravning

Ja det tre i rubriken är bara tre saker som hänt sedan sist. Nu är vintern här, hela landet är täckt i snö mer eller mindre. Äntligen säger jag, för det är ju så här som vintern ska vara, med snö och kyla.

Sitter nu och tittar på Nobelfesten, det är många kloka människor där. Man hoppas ju att dessa genier kan hjälpa oss att skapa en stabil och välmående värld i framtiden.

Har idag varit på begravning med, det är alltid sorgligt måste jag säga. Det är den fjärde begravningen som jag är med på. Denna gången som nära anhörig utan att ha någon direkt egen relation till den avlidna. Hade träffat personen ett par gånger, men inte mer än så. Men det var många ledsna personer där och det var en fin ceremoni, och då är det inte alltid lätt att hålla sig från att fälla en tår eller två.