Visar inlägg med etikett Jul. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jul. Visa alla inlägg

fredag 24 december 2010

God Jul!

God Jul önskar jag alla läsare av min blogg. Hoppas ni får en fröjdefull jul med mycket snö, många paket och med alla nära och kära i er närhet.


Bilden är en skärmdump på vädret som vi har just nu. Livebilder finns på Bockens egen hemsida, http://www.merjuligavle.se/Bocken/Bockenkamera1/

lördag 27 december 2008

Brinnande bock

Ännu en gång har Gävles stolthet, Bocken, fått sätta livet till. Denna gång skedde det på natten till den 27:e december, bocken överlevde i alla fall julafton i år.

Vad man än tycker om att bocken brinner så var detta en spännande bild, tagen av de webbkameror som Gävle stad har installerat för att övervaka bocken.

onsdag 24 december 2008

God Jul


Jag önskar alla läsare av bloggen en riktig GOD JUL.
Hoppas ni får en härlig dag med god mat och trevligt sällskap.

tisdag 23 december 2008

Vit jul


Det ligger lite snö på marken och termometern visar under noll. På det blir nog en vit jul trots allt.

onsdag 17 december 2008

Do they know it's christmas

En bra låt med koppling till julen. Lite kul att se videon från 1984

Jobbigt med jul

Ja för vissa är det jobbigt med jul tydligen. Denna stackare verkar helt utslagen mitt i förberedelserna inför den stora dagen.

Kan ju hoppas att han piggnar till ganska snart.

lördag 13 december 2008

Vi bygger broar

Vi var lite väl ambitiösa när vi ritade dagens "pepparkakshus" . Det ska förresten nog kallas för Pepparkaksbyggnad denna gången, inte riktigt ett hus. Det gick åt tre köpta dagar, det är 42 cm högt och ungefär 76 cm långt. Förlagan heter så klart Tower Bridge.

Nästa år blir det nog mindre.

Pepparkaksbygge

Idag är det dax för det årliga bygget av pepparkakshus. Jag, brorsan och farsan har i många år byggt olika sorters pepparkakshus och för ett par år sedan lämnade vi det vanliga lite tråkiga huset.
2005 gjorde vi denna variant av Turning Torso.


Och 2007 vart det en modell av en Cessna 172.

Vad det blir i år återstår att se, men blir det bra så kommer det att dyka upp bilder här senare.

Glad Lucia

God morgon. Till alla er (oss) som inte blir väckta av ett luciatg kommer här en liten film.

Jag önskar er alla en glad Lucia med många lussekatter!

fredag 12 december 2008

Jul i april

Jag som är smått besatt av jul (framförallt i november och december) lyckades hitta detta ställe i New York i april i år.

Men jobbar man på ett sånt ställe måste man nog bli less på jul när den väl infaller.

Julgran på jobbet


Nu när jag kommer till jobbet möts jag av denna vackra plastgran. Tyvärr måste det vara tänt för att min mobilkamera ska va bra bilder. Men granen lyser fint iaf.

onsdag 10 december 2008

Mer Jul...

Jag tycker julen är så fin med allt ljus överallt. Gillar verkligen träd som detta nedan. Just denna bilden är från Jul på Liseberg.

Till er som inte har besökt Jul på LIseberg rekomenderar jag det verkligen. Speciellt om det är lite snö på marken, minusgrader och mörkt på himlen så alla tusental lampor kommer till sin rätt.

fredag 5 december 2008

Pimp my christmas

Varför nöja sig med adventsljusstakar och små ljusslingor när man ska välkomna julen? Är det inte bättre att klä huset i alla lampor man kan hitta, koppla ihop allt till en avancerad styrenhet och sen låta hela huset sprida ljus och glädje över grannskapet?
Precis som den amerikanska familjen gjort nedan:






torsdag 4 december 2008

Julen står inför dörren

Nu närmar sig julen med stormsteg. För att få till lite riktig julstämmning lyssnar jag http://www.julradio.se/ på jobbet och har lagt in denna bilden som bakgrundsbild på datorn.

Hotel Gasten och Hamnkrogen i julskrud på Liseberg julen 2006