tisdag 15 februari 2011

Jag finner detta väldigt roande

Av någon konstig anledning så finner jag detta mycket roande. Lite coolt, och väldigt kul.

torsdag 10 februari 2011

En stuga i skogen

Efter att ha vaknat tidigt på morgonen och noterat att det snöar igen så begav jag mig ut på jobb i de mörka skogarna. Snöandet tilltog under dagen och när arbetet var över för dagen så var bilen täckt i 5 cm tung blöt snö. Att det snöar och är nollgradigt brukar aldrig vara en bra kombination.

Dock begav jag mig iväg på kvällens uppdrag, skulle kolla så stugan i skogen stod kvar. Efter lite spännande sladdar med bilen kom jag nästan ända fram till stugan. De sista 100 meterna ungefär fick jag vandra, för bilen klarade inte mer.


Så här såg det i alla fall ut mitt ute i den mörka skogen.




söndag 6 februari 2011

Häftig film

Såg denna filmen och tyckte den var häftig.



Har en gång i tiden besökt Los Angeles, och skulle gärna åka tillbaka igen.

torsdag 3 februari 2011

Roliga filmer

Hittade två roliga filmer som jag bara måste dela med mig av.

Enjoy!





måndag 17 januari 2011

Idrottsgalan 2011

Då har vi precis avverkat Idrottsgalan för 2010. Ska hoppa i säng nu snart för att sen imorgon åka raka vägen till jobbet. Mer information och kanske någon skruttig bild kommer senare.

Idrottsgalan

Ikväll blir det ett gemytligt äventyr då jag och min fästmö ska titta på Indrottsgalan på plats i Globen. Det blir före det lite mingelbuffe och så klart är allt VIP eftersom det ändå handlar om mig och min fästmö.

Vi har fått tag på biljetterna genom att vinna en tävling, så det är inget vi har planerat särskilt länge precis. Men det ska bli kul trots att det är på en måndag kväll. (hur kom någon på att det var en bra idé att ha det på en måndagkväll? Jobbar inte idrottare och annat folk med?)

Så nu är det läge att göra sig klar för avfärd.

lördag 15 januari 2011

Safewalk

Hösten 2010 begicks ett mord inte långt från där jag bor. Väldigt många här i området reagerade mot det ökade våldet och det anordnades bland annat ett fackeltåg med massvis med deltagare. Dessutom startades ett initiativ som heter SafeWalk, som är tänkt att hjälpa personer som känner sig otrygga på sin väg hem från kollektivtrafikens hållplats fram till sin port.

SafeWalk bygger på att frivilliga personer utan någon som helst ersättning står och väntar vid hållplatsen. När någon som vill ha sällskap på vägen hem kliver av så följer ett par av dessa personer med hem till dörren. Det har funkat bra och deltagandet var stundtals ganska stort. Folk som fått hjälp hem uppskattar initiativet mycket och det mesta man har hört är positiva kommentarer. Jag har själv deltagit ett par gånger under hösten och nu senast natten till idag.

Det som är tråkigt nu är att intresset att ställa upp på detta dalar, allt färre personer ställer upp och dom som fortfarande gör det är samma varje gång. Det tillkommer inte några nya personer längre och därmed kommer detta tillslut att ta slut helt. Tyvärr är det nog så att boende i området har glömt hur dom kände för ett halvår sedan, dom orkar inte offra en fredag eller lördag natt och ställa sig ute i snöoväder, regn eller kyla för att hjälpa sina medmänniskor.

Själv hoppas jag på att en förändring kommer snart så att fler deltagare kommer att vara med igen. Det är kul att göra en god gärning, det är mycket trevliga personer som är med och det är inte särskilt jobbigt att stå ett par timmar ute trots att det är vinter. Man måste ju inte heller stå hela natten, ett par timmar är gott nog faktiskt.

fredag 14 januari 2011

Fredagsfika

Jag hade uppgiften att fixa fredagsfika i den lilla fika gruppen på jobbet nu idag. Vi är tolv personer i gruppen som turas om att bjuda på fika på fredagar. Det är en helt klart trevlig grej som gör att man får smaka på alla möjliga goda och mindre goda saker.

Men idag var det min tur igen. Första gången bjöd jag på köpebröd, andra blev det muffins som visserligen var hembakta, men inte så imponerande precis.

Så till dagens fika bakade jag släta bullar hemma i onsdags, sen fixade jag 12 stycken hemgjorda semlor som jag tog med mig. Och man kan helt klart säga att det gick hem hos övriga fikande kollegor. Dom vart imponerade av mitt stor(bak)verk!

I övrigt har jag fått reda på att jag medverkar i Västnytts årskrönika för 2010, vilket var lite oväntat.

torsdag 13 januari 2011

Helt Apropå

Jag noterade att SVT sände ett hyllningsprogram för att det är 25 år sedan det första Helt Apropå programmet sändes. Jag minns själv från när jag var liten och tittade på programmet, och det är fascinerande att det fortfarande är samma typ av samhällskritik nu som då.

Här får ni ett litet smakprov


Passa även på att se hela programmet på SVT Play

onsdag 12 januari 2011

Galaäventyr

Det vill sig inte sämre än att jag och min fästmö har vunnit biljetter till en gala som går av stapeln inom de närmaste dagarna. Vi har plötsligt fått något nytt att planera och försöka hantera ett par praktiska detaljer kring. Men det verkar gå fint faktiskt, boende är fixat och för min del även resan.

Så det är nog bara att luta sig tillbaka nu och invänta avresan. Det ska bli spännande och mycket roligt att få komma iväg på ett sånt här evenemang, kommer nog att vara värt ansträngningen hoppas jag.

söndag 9 januari 2011

Värmande mat

Nu när det är vinter och kallt ute så är det perfekt att äta något gott och värmande. Tydligen kallas det för Comfort food och jag hittade ett recept som jag ska testa framöver.

Vad sägs om en Paj med ostigt potatismos och nötfärsgryta, det låter väl inte så dumt. Länk till receptet finns här: http://www.gp.se/matdryck/mat/1.523861-ratter-som-varmer

Fast det där med att det skulle vara vinter och kallt ute stämmer inte för tillfället tyvärr. Där jag befinner mig just nu, lite mer norrut än vänligt så är det runt nollan och det hotas med plusgrader idag. Det är inte vad jag kallar för vinter precis.

fredag 31 december 2010

Gp:s nyårsfyrverkeri 2010

Här kan du se GöteborgsPostens nyårsfyrverkeri om du missade det. Själv såg jag det live i mycket gott sällskap.

http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Goteborg&playfile=12270_Se_GPs_stora_fyrverkeri_over_Goteborg_132353.pls

Gott slut på 2010

Ett bra sätt att fira in det nya året är till denna låten.

torsdag 30 december 2010

Jul 2

Ja eftersom jag firade julen långt hemifrån med tjejens familj så passade vi på att ha en andra jul idag. Vi käkade julbord, med det vanligast man har, sill, lax, julskinka, köttbullar, revbenspjäll etc. Och sen kom tomten och delade ut lite paket. Mycket trevligt måste jag säga.

Imorgon är det nyårsafton och slut på 2010.

fredag 24 december 2010

God Jul!

God Jul önskar jag alla läsare av min blogg. Hoppas ni får en fröjdefull jul med mycket snö, många paket och med alla nära och kära i er närhet.


Bilden är en skärmdump på vädret som vi har just nu. Livebilder finns på Bockens egen hemsida, http://www.merjuligavle.se/Bocken/Bockenkamera1/

lördag 11 december 2010

Nu närmar den sig

Jag talar så klart om Julen, idag har vi bakat lite lussebullar, gjort kola och annat jul pyssel. Det är dock inte så avancerat som det låter, det mesta är gjort av halvfabrikat faktiskt. Men hur som helst vart det inte så dumt.

Så nu är det vila en stund, sitta vid datorn och kolla på TV. Utanför faller snön sakta ner i gatlyktornas ljus. Det är himla fint eftersom det nu inte blåser så mycket som tidigare idag, och snöflingorna är stora och härliga.

fredag 10 december 2010

Vinter, Nobel och begravning

Ja det tre i rubriken är bara tre saker som hänt sedan sist. Nu är vintern här, hela landet är täckt i snö mer eller mindre. Äntligen säger jag, för det är ju så här som vintern ska vara, med snö och kyla.

Sitter nu och tittar på Nobelfesten, det är många kloka människor där. Man hoppas ju att dessa genier kan hjälpa oss att skapa en stabil och välmående värld i framtiden.

Har idag varit på begravning med, det är alltid sorgligt måste jag säga. Det är den fjärde begravningen som jag är med på. Denna gången som nära anhörig utan att ha någon direkt egen relation till den avlidna. Hade träffat personen ett par gånger, men inte mer än så. Men det var många ledsna personer där och det var en fin ceremoni, och då är det inte alltid lätt att hålla sig från att fälla en tår eller två.

tisdag 30 november 2010

Greatest Line in the History of Comedy

Kan detta kanske vara världens bästa filmcitat?



I'm a locksmith and a locksmith! LOL

lördag 27 november 2010

Snart advent

Nu var det länge sedan jag bloggade igen. Men jag lever som synes iaf.
I stort sätt hela Sverige är täckt av mer eller mindre mängd snö. Minusgraderna har vårt avlånga land i ett stadigt grepp.

Och jag bara ler och njuter av livet. För visst är det härligt med en riktig vinter, med snö och minusgrader. Här där jag bor brukar det mest regna på vintern och med lite tur har man en vecka eller så med snö. Men detta är så mycket bättre.

Ser fram emot en vit, lång och kall vinter.

lördag 2 oktober 2010

Vad händer?

Vad är det som händer egentligen, det kan man verkligen undra. Det mördas, våldtas, misshandlas och rånas överallt mest hela tiden i Sverige idag verkar det som. Varför har samhället blivit så kallt och hårt?
Vart har alla invånares förmåga att acceptera sina medmänniskor som dom är tagit vägen? Bara för att folk är olika innebär det väl inte att det måste leda till våld och hat? Människor har alltid varit olika och det kommer vi alltid att vara för alltid med. Det håller inte att människor då inte kan acceptera varandra, behandla sina grannar med respek och acceptera att vi inte alla tycker, tänker, tror, eller gör saker på samma sätt.

Ja, det är stora svåra frågor, men jag hoppas på att vi kan få lite ordning på samhället snart så att folk inte är rädda när dom går ut på dagarna längre.

lördag 31 juli 2010

Solen är tillbaka

Nu är solen framme igen och vi ska utforska Öland.

Published with Blogger-droid v1.4.8

fredag 30 juli 2010

Framme på Öland

På vägen hit till Öland hae vi gjort ett kort stopp i Växjö och även ett i Kalmar. I Våxjö träffade vi en vän lite kort, han var tyvärr tvungen att jobba. I Kalmar tittade vi lite på slottet och körde runt lite i stan. Sen åkte vi till Köpingsvik där vi hyr ett rum för två nätter. Nu är det dags att sova efter en lång regnig dag.

Published with Blogger-droid v1.4.8

Ullared

Vi började dagen tidigt idag. Lite efter öppningsdags klev vi in på Gekås för att spendera lite pengar. Man kan väl lugnt säga att vi inte är ensamna iaf. Tjipp

Published with Blogger-droid v1.4.8

tisdag 27 juli 2010

Liseberg

Är på Liseberg i solskenet. Såg just en lååång kille på styltor passera.

Published with Blogger-droid v1.4.8

lördag 24 juli 2010

Ny telefon

jag har skaffat mig en ny telefon som jag kan blogga med. Kanske betyder det att jag bloggar oftare i framtiden.

Published with Blogger-droid v1.4.8

tisdag 20 juli 2010

Är hon verklig?

Jag råkade på detta klippet och häpnade! Jag hoppas verkligen att hon skojar, även om jag inte tror det, för hennes bristande kunskaper är otroliga. Hur kan man inte veta hur en regnbåge uppstår? :-o

Otroligt helt enkelt.