lördag 24 januari 2009

Palac Maciejewo

I norra Polen ligger detta vackra slott vid en liten mysig sjö. Det är ett ställe där man kan få en god middag, sova i sköna sängar och ta ett dopp i inomhuspool.

Att sitta ute i eftermiddags solen och sippa på en drink med utsikt över den lilla sjön är mycket avslappnande för både kropp och själ, något som varmt rekommenderas.

torsdag 22 januari 2009

Varutransport i stan

Lite oväntat dök denna bjässe upp mitt inne i New York en dag. Det ser lite vågat ut att köra runt med ett så stort fordon mitt bland all trafik. Men det gick förvånadsvärt bra, mötande trafik gav plats åt honom i svängarna.

torsdag 15 januari 2009

Pausmusik

Denna versionen av Nothing Else Matters är grymt bra. Det är naturligtvis Metallica som gör detta tillsammans med San Francisco Symphony Orchestra.

Lyssna och njut!

Sommarvärme

Här är en lite äldre bild, tagen med analog kamera. Ett vackert hus i Malaga inte långt från stranden och det ljuvliga havet.

Det kan vara skönt att drömma sig bort till varmare platser nu när vi är mitt i vintern.

Blogg utmärkelse

Jag har fått en utmärkelse av bloggaren Missy.

Jag tackar så mycket för utmärkelsen, och är glad för alla besökare till bloggen.

onsdag 14 januari 2009

Empire state building

En lite disig dag i april 2008 togs denna bilden från utkiksplatsen på Rockefeller center. Mitt i blickfånget finns naturligtvis Empire State Building. Bakom King Kongs favorit tillhåll i New York breder Lower Manhattan ut sig.

Tyvärr var det glas runt om hela utsiktsplatsen vilket medför att kvalitén på bilden sänks lite.

Rökare?

Man kan ibland tro att hela Manhattan är en stor rökare som låter cigarettröken sippra ut genom hål lite här och var.
Detta hål var mitt i en korsning, det finns naturligtvis lite avspärrningar runt det, men dom syns inte för all rök. Och röken är nog egentligen vattenånga så det är inte så farligt som det kanske ser ut.

Men det blir fräcka effekter i alla fall.

fredag 9 januari 2009

Naked Cowboy

The Naked Cowboy är en lokalkändis i New York som spenderar sin tid i det närmaste naken ståendes mitt på Time Square i New York. Allt han har på sig är hatt, boots och en gitarr (och lite som skyddar det allra heligaste). Det är ett populärt motiv att låta sig fotograferas med för turister från hela världen.

torsdag 8 januari 2009

Utryckning i natten

Det blir ganska fräcka effekter när man fotar en polisbil på utryckning med lite längre slutartid.
Detta är en av "New Yorks Finest" som är på väg någonstans i natten.

lördag 3 januari 2009

I'm a Mac, and I'm a PC

Jag har nästintill ingen erfarenhet av Mac datorer eftersom jag nästan bara har använt PC datorer med Windows. Har kört lite Mac, lite Linux och Unix, men inte så mycket att jag kan uttala mig om vad som är bäst. Men vanans makt gör att jag föredrar PC datorer.

Dock har Apple gjort ett gäng roliga reklamfilmer för Mac, se här.

fredag 2 januari 2009

Något helt annat

Som ett avbräck i jul och nyårsfirande tänkte jag visa en bild från i somras. Det är Göteborgs hamn med den stora flytdockan i blickfånget.

Utmanad

Tydligen vill en läsare utmana mig med följande frågor.
Mina 6 favoritprogram:
- Top Gear
- Burn Notice
- Parlamentet
- Vänner
- Humorserier, typ Scrubs.
- En bra film på TV

6 saker jag gjorde igår:
Igår vad det nyårsdagen, så det började kul och sen vart det lugnt.
- Firade in det nya året
- Sov
- Åt
- Vilade
- Bloggade
- Firade en väns födelsedag

6 favoritrestauranger:
- Texas Longhorn
- Hereford Beefstouw
- Max
- Kentucky Fried Chicken
- Paprika
- Jensens

6 saker på min önskelista:
- Ny bil
- Ny dator
- Ny kamera
- Resor
- Bra hälsa
- Nytt jobb

Utmaningen kom från Missy.

torsdag 1 januari 2009

Välkommen till 2009

Naturligtvis blev det fyrverkerier under avslutningen av 2008 och början på 2009. Här kommer lite blider från ett fyrverkeri som sköts upp i Gävle på nyårsafton 2008 kl 16:00.












God fortsättning på 2009!

onsdag 31 december 2008

Gott nytt 2009


Fyrverkeri i Göteborg

Varje nyårsafton klockan 17:00 kan alla som befinner sig i Göteborg se ett magnifikt fyrverkeri. Så har det varit så länge jag kan minnas och det är Göteborgs Posten som står för kalaset. Det är ett mycket uppskattat nöje som tusen och åter tusen göteborgare och på hälsande bevittnar. För de som inte såg det, eller om man vill se det igen går det nu även att se på webben. Klicka på länken nedan bara.

Göteborg Postens årliga fyrverkeri, nyårsafton 2008, kl 17:00

Gott nytt år!

Slutet på 2008

Nu när slutet på 2008 närmar sig med endast lite över 12 timmar kvar så lägger jag in en fyrverkeribild tagen på Ramberget i Göteborg. Bilden är tagen i somras under Göteborgs Kalaset.

lördag 27 december 2008

Brinnande bock

Ännu en gång har Gävles stolthet, Bocken, fått sätta livet till. Denna gång skedde det på natten till den 27:e december, bocken överlevde i alla fall julafton i år.

Vad man än tycker om att bocken brinner så var detta en spännande bild, tagen av de webbkameror som Gävle stad har installerat för att övervaka bocken.

onsdag 24 december 2008

God Jul


Jag önskar alla läsare av bloggen en riktig GOD JUL.
Hoppas ni får en härlig dag med god mat och trevligt sällskap.

tisdag 23 december 2008

Vit jul


Det ligger lite snö på marken och termometern visar under noll. På det blir nog en vit jul trots allt.

Lever bloggen?

Ja man kan ju undra om bloggen lever fortfarande. Men det gör det, det är bara lite väl mycket att stå i nu dagarna innan jul. Jag ska i alla fall försöka uppdatera lite mer frekvent i mellandagarna.

onsdag 17 december 2008

Snygg eller ful?

Volvo tänker lansera S60 Concept på Motormässan i Detroit i början på 2009. Själv tycker jag bilen är snygg, men naturligtvis kommer inte alla hålla med mig om det.

När den nya S60 modellen kommer ut i handeln 2010 så kommer den så klart inte vara lika häftig som konceptbilen.

Do they know it's christmas

En bra låt med koppling till julen. Lite kul att se videon från 1984

Jobbigt med jul

Ja för vissa är det jobbigt med jul tydligen. Denna stackare verkar helt utslagen mitt i förberedelserna inför den stora dagen.

Kan ju hoppas att han piggnar till ganska snart.

lördag 13 december 2008

Vi bygger broar

Vi var lite väl ambitiösa när vi ritade dagens "pepparkakshus" . Det ska förresten nog kallas för Pepparkaksbyggnad denna gången, inte riktigt ett hus. Det gick åt tre köpta dagar, det är 42 cm högt och ungefär 76 cm långt. Förlagan heter så klart Tower Bridge.

Nästa år blir det nog mindre.

Pepparkaksbygge

Idag är det dax för det årliga bygget av pepparkakshus. Jag, brorsan och farsan har i många år byggt olika sorters pepparkakshus och för ett par år sedan lämnade vi det vanliga lite tråkiga huset.
2005 gjorde vi denna variant av Turning Torso.


Och 2007 vart det en modell av en Cessna 172.

Vad det blir i år återstår att se, men blir det bra så kommer det att dyka upp bilder här senare.